Opakovací otázky pro 6. ročník
Opakovací otázky, úkoly z dějěpisu – 6. ročník, 1. pololetí
1. Co je to historie?
2. Proč je důležité znát dějiny lidstva?
3. Co jsou to historické prameny, jak se dělí?
4. Co je úkolem galerie, muzea, knihovny, archivu?
5. Co je to archeologie?
6. Jak vznikl kalendář, k čemu sloužil?
7. Přiřaď letopočty ke století a tisíciletí: 523, 1212, 1348, 1918, 1848, 56, 2014
8. Jmenuj jednotlivá období lidských dějin.
9. Charakterizuj pravěk, rozděl na jednotlivá období.
10. Vysvětli, jak funguje přisvojovací a výrobní hospodářství.
11. Co je to přirozená a společenská dělba práce.
12. Jmenuj dva základní názory na vznik člověka na Zemi.
13. Jmenuj dva základní znaky, kterými se lišil pračlověk od zvířat?
14. Jmenuj 4 základní vývojové typy člověka.
15. Jmenuj 3 naleziště některého z vývojových typů člověka na našem území.
16. Co je to pěstní klín, k čemu sloužil?
17. Co byla Věstonická Venuše?
18. Co je to matriarchát? Kdy a proč se mění na patriarchát?
19. K čemu sloužilo v pravěku náboženství?
20. Jaké kovy začal člověk v pravěku využívat? Jmenuj jejich vhody, nevýhody.
21. Co to byla hradiště, k čemu složila?
22. Jaká řemesla a nástroje vznikaly především v době bronzové a železné?
23. Kdo byli Keltové, jaký přínos měli pro obyvatele Čech?
24. Kdo byli Germáni a Slované?
25. Které události, skutečnosti považujeme za konec pravěku a začátek starověku?
26. Kde leží Mezopotámie?
27. Kdo byli summerové, jaké používali písmo, na co psali?
28. Jmenuj dvě významné říše, které vznikly na území Mezopotámie.
29. Z jakých vrstev se skládala společnost v Mezopotámii? Které dvě naprosto nové vrstvy společnosti zde vznikly?
30. Které vynálezy pochází z Mezopotámie?
31. Jaké vědy se rozvíjely v Mezopotámii, k čemu sloužily?
32. Vysvětli tyto pojmy: reliéf, centralizovaný stát, závlahové zemědělství, chrámové hospodářství.