Hudební výchova - charakteristika
Hudební výchova
Charakteristika předmětu
Vyučovací předmět: Hudební výchova
Charakteristika vyučovacího předmětu
Vyučovací předmět Hudební výchova na 1. stupni je jednou ze složek estetické výchovy žáků a zprostředkovává citový prožitek při setkávání se s uměním. Postupně se žák učí rozpoznávat a citově prožívat estetické kvality prostředí, ve kterém žije. Základním úkolem Hudební výchovy je rozvoj hudebnosti dětí a podpora jejich schopnosti hudbu emocionálně prožít
Vyučovací předmět Hudební výchova na 1. stupni má v 1. a 2. třídě časovou dotaci 2 hodiny týdně a ve 3., 4. a 5. třídě 1 hodinu týdně.
Hudební výchova vede žáka prostřednictvím vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových činnosti k porozumění hudebnímu umění, k aktivnímu vnímání hudby a zpěvu a jejich využívání jako svébytného prostředku komunikace. Prostřednictvím těchto činností žák může uplatnit svůj individuální hlasový potenciál při sólovém, skupinovém i sborovém zpěvu své individuální instrumentální dovednosti při souborové hře a doprovodu zpěvního projevu, své pohybové dovednosti při tanci a pohybovém doprovodu hudby.
Obsahem Vokálních činností je práce s hlasem při níž dochází ke kultivaci pěveckého i mluvního projevu v souvislosti s uplatňováním správných pěveckých návyků.
Obsahem Instrumentálních činností je hra na hudební nástroje a jejich využití při hudební reprodukci i produkci.
Obsahem Hudebně pohybových činností je aktivní vnímání (percepce) znějící hudby, při níž žák poznává hudbu ve všech jejích žánrových, stylových i funkčních podobách.